Matemaattinen mallintamisen voimaa: röntgenviipalekuvaus. Prof. Samuli Siltanen MAL:in tiede- ja teknologiaillassa

Päivämäärä:
19.11.2019 - 18:00

Prof. Samuli Siltanen (Helsingin yliopisto) puhuu MAL:in jäsenillassa matemaattisen mallinnuksen voimasta esimerkkinään röntgenviipalekuvaus.

Paikka: TEK, Seminaariluokka, Ratavartijankatu 2 A, Itä-Pasila, Helsinki. Sisäänkäynti on jalankulkutasosta Junailijanaukion puolelta

Tiivistelmä: Röntgenviipalekuvauksessa eli tietokonetomografiassa potilaasta otetaan röntgenkuvia useasta suunnasta. Kuvia matemaattisesti käsittelemällä voidaan luoda viipalekuva, josta näkyy potilaan sisäinen rakenne. Kerron, kuinka tuo kuvan rakentaminen tapahtuu ja päästän kuulijat kokeilemaan taitojaan röntgenmittausten tulkinnassa. Esitelmän loppupuoli käsittelee ajankohtaisia tutkimusaiheita kuten sitä, voidaanko viipalekuvia ottaa vähäisemmällä sädeannoksella ja kuinka liikkuvien kohteiden kuvaaminen onnistuu.

Prof. Siltanen on tänä vuonna julkaissut matemaattisesta mallintamisesta myös kirjan Astu matematiikan maailmaan (Otava 2019).

Ilmoittautuminen:
Sähköpostiosoite johon ilmoittautumista koskevat viestit lähetetään
Tämä kysymys esitetään, jotta lomakkeen automatisoitu käyttö voitaisiin estää.
Ratkaise tämä pieni laskutehtävä ja anna vastaus. Esim. 1+3, anna 4.