Matematiikan opetuksen kehitystehtävästä MAL-seminaarin satoa

MAL järjesti 20.11.2018 keskustelutilaisuuden matematiikan opetuksen kehitystehtävästä. Helsingin Maunulassa sijaitseva Helsingin matematiikkalukio sai Opetusministeriöltä tämän valtakunnallisen tehtävän. Ajatus kehitystehtävästä lähti v. 2017 TEKin, MALin ja Matemaattisten Aineiden Opettajien Liiton, MAOLin aloitteesta Opetusministeriölle. Ohjelma tukee ja ohjaa matematiikan opetusta mm. niin, että matematiikan opetus on kannustavaa ja sitä yhdistetään muiden aineiden opetukseen.

Uusi MAL-lehti luettavissa

MAL-lehti ilmestyy sysyllä 2018 vain digitaalisena https://mal-liitto.fi/fi/jasenlehti

Kansleri Kaarle Hämerin alustus MALin tulevaisuusseminaarissa 2018

MAL ry:n hallitus järjesti tulevaisuusseminaarin 28.9.2018, jossa Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri pohjusti aiheesta "Näkökulmia yliopistokoulutukseen ja tulevaisuuden työelämään". Esitysmateriaali on kokonaisuudessaan luettavissa osoitteessa https://wiki.mal-liitto.fi/images/7/74/MAL_280918_alustus_KH.pdf

Kuvassa Kaarke Hämeri (kuvaaja Jyri Jämsä)

Puheenjohtajalta Tampereen Teknillisen Yliopiston väitöskirja

Pirjo Silius-Miettinen: Rakennusvalvonta digitaalisen muutoksen pyörteessä

Alkuperäiskieli Suomi

Kustantaja Tampereen teknillinen yliopisto

Sivumäärä 209

ISBN (elektroninen) 978-952-15-4219-0

Tila Julkaistu - 19 lokakuuta 2018

Tiivistelmä

MAL aloitteellinen Matematiikan kehitysohjelman perustamisessa

TEK, MAL ja Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL luovuttivat Opetushallitukselle v. 2017 lopussa kehittämisohjelman. Ohjelma tukee ja ohjaa matematiikan opetusta mm. niin, että matematiikan opetus on kannustavaa ja sitä yhdistetään muiden aineiden opetukseen, varhaiskasvatuksessa laskemista opetellaan leikeissä.

MAL on ollut aloitteellinen TEKin suuntaan matematiikan osaamisen parantamiseksi ja MALin puolesta kehittämisohjelmaa on ollut laatimassa useita henkilöitä.

MAL-jäsenkyselyn tulokset

Matemaattis-luonnontieteellisten alojen Akateemiset ry:n (MAL) jäsenkyselyn tulokset

Kiitos kaikille MAL-jäsenkyselyyn osallistuneille! Jäsenkyselyyn osallistui 521 henkilöä ja kysely lähetettiin 2 864 MALin jäsenelle TEKin jäsenrekisterissä olevan sähköpostiosoitteen mukaan. Vastausaktiivisuus oli 18,2 %. Kyselyn tavoitteena oli saada palautetta MALin toiminnasta ja tiedottamisesta. Vapaamuotoiset vastaukset valottivat niitäkin asioita, mistä emme tällä kertaa kysyneet eli MALin roolista osana TEKiä.

Artikkelit:

Peter Hedman and how to make Skyrim look like Game of Thrones?

PhD Student Peter Hedman (University College London)  kertoi ti 26.9.2017 MALin tiedeillassa aiheesta

How to make Skyrim look like Game of Thrones?

Shortcuts for realism in interactive computer graphics.

Peli, katso The Elder Scrolls V: Skyrim.

Päivän piristys

Selluloosatutkimus Japanissa

Research Scientist Jenni Rahikainen (VTT) ja selluloosatutkimus Japanissa.

Some-viestintäkikkoja Kinda Oy:n Pauliina Mäkelältä

MAL ry:n someilta Helsingissä 21.3.2017

Kinda Oy:n viestintäkouluttaja Pauliina Mäkelän koulutusmateriaali:

Sivut